Bezpośrednie dotarcie do klienta – reklama zewnętrzna

Nie istnieje biznes bez reklamy. Produkty i usługi trzeba sprzedać klientom. Nabywcy muszą się dowiedzieć, że firma X oferuje dane usługi lub produkuje dany towar. Formą komunikacji przedsiębiorstwa z konsumentem jest reklama. Przybiera ona różnorodne formy, w zależności od tego, do jakiego rodzaju klienta jest skierowana. Reklama otacza konsumenta z każdej strony: szyldy, billboardy, ulotki, ogłoszenia, prasa, telewizja i internet.

 

Poza domem klienta

 

Od wstania z łóżka mamy do czynienia z reklamą. Uruchamiamy internet, widzimy reklamę. Włączamy telewizor i jak zwykle trafiamy na blok reklamy. W radiu podobnie. Wychodzimy z domu i mijamy wielkie banery reklamowe. Nawet w środkach komunikacji publicznej, sklepach, bankach i placówkach służby zdrowia znajdziemy reklamę pod postacią ulotek, gazetek lub plakatów. Reklama pojawia się tam, gdzie są odbiorcy. Specjalnym rodzajem reklamy jest reklama zewnętrzna. W założeniach jest to reklama umieszczona poza miejscem zamieszkania konsumenta, której celem jest dotarcie do klientów znajdujących się poza domem. Reklama zewnętrzna , z angielskiego „outdoor advertising lub out-of-home advertising”  jest prezentowana na specjalnie do tego przeznaczonych nośnikach reklamowych, np.: tablicach reklamowych, billboardach, słupach ogłoszeniowych, wiatach przystankowych, kioskach, tablicach elektronicznych, telebimach.  Reklama zewnętrzna nie jest adresowana do poszczególnych grup, np.: wiekowych, branżowych. Jej odbiorcami są osoby przypadkowe, które znajdują się w pobliżu nośnika reklamowego.

 

Najpopularniejsze rodzaje reklamy zewnętrznej

 

reklama zewnętrzna

Z reklamą zewnętrzną spotykamy niemal na każdym kroku. Tradycyjną i najbardziej rozpowszechnioną formą komunikacji marketingowej jest szyld na budynku firmy lub w witrynie sklepu, reklamujący znak firmowy, przedmiot sprzedaży, inaczej mówiąc zachęcający do skorzystania z oferty firmy itp.  Reklamą zewnętrzną, którą trudno nie zauważyć jest billboard – tablica przeznaczona do prezentacji plakatów reklamowych. Wyróżnia się tablice naścienne umieszczane na budynkach oraz wolnostojące, stawiane przy ulicach lub przy drogach, najczęściej  poza obszarami zabudowanymi. Billboardy oświetla się, aby były lepiej widoczne nocą. Popularnym rodzajem reklamy zewnętrznej jest citylight – panel reklamowy zawieszony za szybą i zazwyczaj podświetlony. Spotykany głównie na wiatach przystankowych. Na imprezach plenerowych dominuje mobilny pneumatyczny nośnik reklamy  outdoorowej, tak zwany dmuchaniec. W krajobraz polskich miast wzrosła reklama wielkoformatowa, przeważnie umieszczana na ścianie budynku.

 

Kontrowersje wokół reklamy zewnętrznej

 

Reklama bombarduje człowieka na każdym kroku. Jej zadaniem jest skłonienie odbiorcy do decyzji zakupowej lub do skorzystania z usługi. Reklama zewnętrzna jest powszechnie krytykowana przez estetów, ekologów i planistów miejskiej przestrzeni.  Do minusów reklamy zewnętrznej zalicza się zasłanianie widoku na wartościową architekturę i zabytki. Powyższą sytuację określa się jako zanieczyszczenie wizualne. Jest natarczywa i powoduje zmęczenie reklamą, a nawet przypadki agresji – zniszczenia nośników reklamowych. Dokuczliwe są reklamy na budynkach lub w ich bezpośrednim sąsiedztwie, ponieważ zasłaniają światło słoneczne. Krytykowane jest umieszczanie nośników reklamowych w pobliżu dróg, bo może to odwrócić uwagę kierowców i być przyczyną wypadku. Reklamy podświetlane do niepotrzebne zużycie wielkiej ilości energii. Do jej produkcji wykorzystuje się chemikalia. Kraje europejskie mają swoje regulacje prawne dotyczące reklamy zewnętrznej – część jej zakazuje, inni dopuszczają w określonych miejscach  lub nie obowiązują żadne zakazy w eksponowaniu takich reklam. W badaniach opinii publicznej widać, że reklamy zewnętrzne, zwłaszcza te wielkoformatowe i montowane na długi czas wzbudzają mieszane uczucia odbiorców – część patrzy na nie przychylnym okiem, inni, uważają za uciążliwe. Ludzi denerwują wszechobecne reklamy. W końcu ile razy w ciągu dnia można oglądać reklamy telefonii komórkowych, komputerów, kredytów, centrów handlowych, itp.? Niektóre miasta wprowadzają ograniczenia w zakresie umieszczania reklamy zewnętrznej  w zabytkowych miejscach lub w centrach miast.

 

Skuteczność reklamy zewnętrznej

 

Specjaliści od marketingu nie są zgodni co do skuteczności reklamy zewnętrznej. Część z nich uważa, że ze względu na duży zasięg oddziaływania i możliwość dotarcia do wielu osób, jest to dobry sposób na komunikację z odbiorcą. Inni wskazują, że reklama zewnętrzna dociera do przypadkowych przechodniów, którzy mogą nie być zainteresowani jej treścią. Nie jest ukierunkowana na konkretną grupę konsumentów.

 

Reklama zewnętrzna wzbudza kontrowersje. Jedno trzeba przyznać – bez względu na stosunek do niej, mijamy ten przekaz każdego dnia i często mimowolnie zerkamy  na nią i zapamiętujemy treść lub obraz. Działanie reklamy zewnętrznej polega na przypadkowym oddziaływaniu na odbiorcę – co może być słabością lub siłą przekazu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Close